 |
Men |
|
| |
 |
j cikk |
|
Tartalom
Kapitalizmus van.
Mostanban a kiltstalansg miatt termktelen s dlre nem jutott eszmecserk rsztvevi sokszor szttrt karokkal, s ezzel a tehetetlensggel megbkl, vagy ppensggel rendreutast megllaptssal fejezik be a vitt: "Mit akarsz? Kapitalizmus van!". s a gondolat itt lebnul. Mintha nem lenne tovbb. E tnymegllaptshoz ugyan semmi ktsg nem fr, br a rendszervlts eltt s kezdetn senki ki nem ejtette a szjn a kapitalizmus szt; az "illetkesek" leginkbb tbbprti polgri demokrcirl, szocilis piacgazdasgrl beszltek, st ez a kifejezs kerlt az j alkotmnyba is. Senkinek nem volt politikai mersze hozz, hogy nyltan meghirdesse a kapitalizmust. Idpontot nehz lenne meghatrozni, de hossz vek elteltvel egyes politolgusok, flnken krltekintve, elvtve kezdtek szlni a kapitalizmusrl, azt kveten, hogy Horn Gyula elllt a "szocialista tksek" megteremtsre vonatkoz kptelen tletvel, s a kapitalizmust, mint elrend clt emltette. A globalizmus fokozd rvnyeslsvel prhuzamosan pedig mr mintegy a kapitalizmuson is tlmutat vadkapitalizmusrl beszlnek – mr akik mernek szlni – de javarszt k is gy tve, mintha az ismeretlen mdon s teljesen vratlan sorscsapsknt, azaz nem a rendszervlts kvetkezmnyeknt szakadt volna a nyakunkba. Maguk a hatalmon lvk azonban azta is kerlik a kifejezs hasznlatt, mintha nem is ltezne, mintegy azt rzkeltetve, ha ltezik is, neknk semmi kzk hozz. (Ezrt ennek az rsnak a cme utn akr krdjelet is biggyeszthetnnk).
Trtnik minden annak ellenre, hogy senki, de senki eltt nem titok: kapitalizmusban lnk. Ha pedig mr ljk, mondjuk is ki – ez lenne a termszetes. A nyilvnossg eltt azonban mgis szinte minden frumon tovbbra is kerlik a kifejezst. E furcsa, de vletlennek semmikppen nem tekinthet eljrsban tkrzdik a kapitalizmus nvdelme is. A hozz kapcsold kzenfekv magyarzat ugyanis az, hogy a sz mgtt meghzd tartalom trtnelmileg lejratta nmagt, hiszen kt vilghbort is zdtott az emberisgre s szntelen hborskodssal, vlsggal s "vlsgkezelssel" jr. A Nemzetkzi Valutalap kutatinak szmtsai szerint – akiket pedig e vonatkozsban igazn nem vdolhatunk rszrehajlssal – csak a huszadik szzad utols negyedben megkzelten szz pnzgyi-gazdasgi vlsg volt a vilgon. De napjainkban is ez a helyzet; ki tudn megmondani, hogy vget rt-e a vlsg, vagy mr egy jabban lnk, illetve sszeszmolni, hogy hny hbor folyik? s fleg, hogy mg mennyit terveznek? A tke azonban sohasem ismeri el a sajt rendszere szerves hibit. (Az elz rendszer knyszerbl meg-megtette). Ennek okn, s mert trtnelmileg tovbbra is versenyben ll egy szocilis szempontokbl sokak ltal jobbnak tartott trsadalmi rendszerrel, a manipulcit egybknt is egyik f fegyvereknt alkalmaz tks gondolkods ms nevet keresett a kapitalizmusnak. Megszletett a piacgazdasg, a szocilis piacgazdasg, a jlti trsadalom, az nszablyz trsadalom, stb. fogalma. Ugyancsak ebbe az irnyvonalba illeszkedik a Soros-fle nyitott trsadalom, amely fleg arra hvatott, hogy megakadlyozza a nemzeti trsadalom kialakulst.
El kell ismerni, sokan azok kzl – gondolom, hogy a reform-kommunistk, de a szervezd jobboldali erk jelents rszt is kzjk sorolhatjuk – akik gy, taln szndkuktl fggetlenl is leplezve, de kzremkdtek nlunk a kapitalizmus megteremtsben, a rendszervltson dolgozva, szintn hittek egy jobb trsadalomban. Msok mr az els lpsek lttn megsejtettk az igazsgot, ismt msok pedig megrmltek, mert rjttek, hogy hamisak a jelszavak, melyek mgtt ms nem is hzdhat meg, mint a kapitalizmus. A kapitalizmust viszont akartk is, meg nem is, hiszen a tbbsgk a szocializmusnak tartott tkementes prtllami rendszerbl valamifle msik, csak jobb, de ugyancsak tkementes trsadalmat kpzelt el. Pedig ht tudniuk kellett, hogy ez naivits.
Napjainkra visszatrve, mindenkppen bajt jelez azonban, ha a tmakrben foly eszmecserk, a rsztvevk eltr politikai alapllsa ellenre is, a "Mit akarsz? Kapitalizmus van!" lemond megllaptssal fejezdnek be, megakadnak brmifle kit, vagy tvlat krvonalazsa nlkl. Mintha az egybknt vitathatatlan sivr kiltstalansg tnylegesen, visszavonhatatlanul, egyszer s mindenkorra uralna mindent s mindenkit, mintha a visszafejlds megllthatatlan lenne.
De van ms baj is, taln mg nagyobb is, spedig ha a vitzk egy rsze idig sem merszkedik el, hanem szembetl manipulatv szndkkal olyasmit rzkeltet, hogy tulajdonkppen nem is volt rendszervlts. Egyesek lpten-nyomon olyan politikailag megfoghatatlan, ravaszkod megfogalmazsokkal szdtenek bennnket, hogy amit jelenleg tlnk, annak "a szocializmusra visszanyl trtnelmi okai vannak", "posztkommunista szellem uralkodik", s mindaz, amitl szenvednk "posztszocialista kvetkezmny", "a krdrizmus uthatsai" rvnyeslnek, st a "kdrizmus jravirgzsa" folyik, stb.
Mindazok szmra azonban, akik az elmlt hsz v esemnyeit, kztk a keserveit, kudarcait, veresgeit tltk, s nem is felejtettk el, szinte hihetetlen, hogy akadnak, akik azzal szeretnnek mtani bennnket, hogy e kt vtized, benne napjaink minden gondja-baja a szocialista korszak terhre rand. Amelyben, egybknt, az ilyesmiket hangoztat, mindenkinl mindent jobban tud, mindig jl helyezked, ltalban neoliberlis belltottsg szellemi komisszrok nagy rsze ugyanolyan jl lt, mint ma – st, hasonlthatatlanul jobban, mint a tbbsg, akkor is, ma is – s ki-ki a vrmrsklete szerint, de ekkor mg egybehangzan, st egymssal versengve, a kapitalizmust szidta! k ugyanis mindig hatrozottan killnak, … hol az egyik, hol a msik oldal mellett. Bizony-bizony igencsak aggaszt trsadalmi problma, hogy ma ismt majdhogynem csak k kapnak frumot. Ne tetzzk ht a bajt azzal, hogy elhisszk, vagy egyszerem sztns, meggondolatlan llsfoglalsnak tekintjk a fenti lltsaikat, hiszen nyilvnvalan a nlunk kialakult vadkapitalizmus, azaz a kormnyzati szintre emelt vesztegets, jogtalan elnyszerzs, cmeres gazembersg lczott, de tudatos vdelmvel llunk szemben. Ne hagyjuk magunkat flrevezetni. Amit most tlnk, annak mr ugyangy semmi, de semmi kze a szocializmushoz, mint ahogy a magt magyarnak s szocialistnak nevez MSZP-nek is ppen a szocializmushoz van a legkevesebb kze, de mg mintha a magyarsghoz sem lenne mr; egyedl a prt mivolta tagadhatatlan. Ugyanez mg inkbb ll az SZDSZ-re (amely mindemellett mg kifejezett magyarellenessget is tanst), a mostani MDF-re, de bizonyos tekintetekben tulajdonkppen ms prtokra is.
A bellk tudatosan verbuvlt hatalmi elit ("elit"?) tbbsge csak azt ltja s lttatja, nnepli s nnepelteti mg most is – habr mr teljesen trgytalan – hogy nincs szocializmus, nincs Kdr Jnos; holott azon kellene sajnlkoznia, hogy ma mr nincs Ikarus, Ganz-Mvag, Ganz Mszer Mvek, Csepel Mvek, Rba, MOM, Tungsram s Bbolna, meg magyar lelmiszeripar sem, amelyek – ha nem verik szt, s nem rustjk ki ket – ma is megllnk a helyket a nemzetkzi versenyben. A magyar ipar felszmolsban s a mezgazdasg sztversben ppen ez az elit, fleg az elmlt nyolc v, hatalmon mr elzleg is volt kormnyzati krei s a klfldi prtfogik a bnsk. Ezt takargatand, hazudnak a mltrl, hamis jvvel lltatnak, hogy eltereljk a figyelmet a jelenrl, s kisajttsk a jvnket. A most folyt vlasztsi kampny sorn is tapasztalhattuk, hogy egymssal versengve grtek s grtek, tudva-tudvn, hogy gysem kpesek, de nem is ll szndkukban betartani az greteiket. nmaguk is tisztban vannak vele, hogy most – mg a nagy jindulattal felttelezett esetleges j szndk mellett is – tbbnyire csak az tarthat be, ami illeszkedik a globalista nagytke ignyeihez, ez azonban szinte sohasem esik egybe a np, az orszg rdekeivel. Ezrt legynk tudatban, hogy a hatalom-vromnyos, legyen baloldali, vagy jobboldali, valjban ennl lnyegesen tbbet nem is grhet. Ha mgis megteszi – nem mond igazat. A mostani orszggylsi vlasztsokon azonban az greteken tl van egy mindennl fontosabb cl: a nemzeti rdekeket elrul, npirt politikt folytat, a httrben vltozatlanul fennll MSZP-SZDSZ szvetsg eltvoltsa a hatalombl. Erre csak egy er kpes, a Fidesz-KDNP. Gyzelmtl azonban a helyzetnek csupn nagyon lass – s csak remlhetleg kedvez – vltozsa vrhat. Nagy remnyeket senki nem tpllhat. Maximum arra szmthatunk – az adott krlmnyek kztt ez sem kevs – hogy a lass pozitv vltozsokat elsegt intzkedseket foganatost.
Legalbb kt nyomaszt krlmnyt ugyanis szem eltt kell tartanunk. Egyrszt, a sok fontos kulcspozcit megrz szocialista-neoliberlis koalci szabotlni fogja a kormny minden lpst, s emellett, ahogy Gyurcsny Ferenc nyltan be is grte, kemny – rtsd: hazug s gtlstalan – ellenpropagandt fog folytatni. A legfontosabb azonban, hogy tudatosan lerombolt orszgot, s minden tekintetben lepusztult helyzetet hagy maga utn, amellyel a Fidesz-KDNP-nek a nehznl is nehezebb lesz megbirkznia. Msrszt azrt is, mert maga a Fidesz-KDNP is ugyanezen kapitalista keretekben, azaz a jelenleg uralkod krlmnyek kztt kormnyozhat, s kvn is kormnyozni. Legfeljebb, ha akar, ezen keretek kztt is tallhat s kialakthat fogdzkat egy olyan politikhoz, amely jobban illeszkedik a magyar rdekekhez. Klnbsg teht lesz is, meg nem is. (Mivel mi magyarok azt tartjuk magunkrl, hogy a labdargshoz mindannyian rtnk – amiben taln van is valami – a legszemlltetbb, ha azzal a labdarg hasonlattal lek, hogy br jl rzkelhet klnbsg van a Fradi s az MTK kztt, de mindkt csapat az NB I-ben jtszik!). A Fidesz most mgis olyan helyzetbe kerl, hogy lenyesegetheti a vadkapitalista kinvseket, felszmolhatja az intzmnyes korrupcit, kpviselheti a magyar rdekeket, rtkeket, s mg a korbbi tvedseit is jvteheti, kztk azt a baljs mellfogst – hogy bnnek ne nevezzk – amikor az EU csatlakozsi szerzds trgyalsakor kitette a magyar fldet a szabad forgalmazssal jr klfldi felvsrls veszlynek. Mindehhez azonban olyan szleskr npi tmogatsra lenne szksge, amely megteremtdben van ugyan, de nem lesz egyszer a teljes kivvsa, mg nehezebb lesz megtartani. (Ez pedig dnt krds, ezrt ms szempontokbl vizsglva, albb mg vissza is trek r.)
A politikai paletta ttekintst befejezve, megllapthatjuk, hogy tovbbra is csak kt kis parlamenten kvli prt adja nmagt kvetkezetesen, hven az ideolgijhoz, s leplezi le a np- s nemzetellenes trekvseket, eredjenek akr jobb-, akr baloldalrl: a MIP s a Munksprt. (A Jobbik esetben a krdjelek uralkodnak). Mondhat rjuk brki, amit akar, de nyltan, egyrtelmen s hitelesen csak ez a kt prt vdelmezi a nemzeti rdekeket, illetve a dolgoz osztlyok s rtegek rdekeit. A Munksprt ma is flrerthetetlenl a szocializmus mellett ll, a MIP pedig a magyar t hve, amelyet Nmeth Lszl "minsgi szocializmusknt" is, Bib Istvn s ms nagy nemzeti gondolkodink pedig harmadik tknt is krvonalaztak.
Napjaink szomor valsga, hogy megvalsulni ltjuk az ismert ttelt, miszerint a kapitalizmusban az ember az embernek farkasa. A nlunk – nem utols sorban jelents klfldi nyomsra – eluralkodott kormnyzati tmogatst lvez (hogy kormnyzati szintt ne mondjunk) vadkapitalizmus klnsen arra sztnzi, st knyszerti az embereket, hogy msok irnyba a rosszabbik njket mutassk. Ez az egyre ltalnosabb vl sajnlatos jelensg, pldul, semmikppen sem a szocializmusnak kikiltott rendszer maradvnya, vagy a megfoghatatlan, de knyelmes hivatkozsul szolgl posztkdrizmus kvetkezmnye. St, ha trgyilagosan szemlljk a dolgokat, el kell ismernnk, hogy a vadkapitalizmushoz kpest abban a "szocializmusban" inkbb neveltek a trsadalmi szolidaritsra. Szavakban mindenkppen. De a szavakhoz azrt valamelyest a tetteknek is igazodniuk kellett. nmagunkat csapnnk be, ha nem ltnnk utlag is, hogy brmennyire is brlhat a mlt rendszer, de gazdasgi s szocilis rtelemben bizonyos demokratikus elvek tagadhatatlanul jobban s szlesebb krben rvnyesltek, nagyobb volt mindenki szocilis biztonsga, mg ha negatvumokkal is prosult. A jelenlegi helyzet viszont annyira nyilvnvalan s egyrtelmen rossz a nagy tbbsg szmra, hogy sem ez, sem az itt kvetkez megllaptsok nem tekinthetek a rgi rendszer dicstsnek, hanem csak kifejezetten a jelenlegi brlatnak.
Sokan, szemet hunyva a valsgra, azt is kitartan ismtelgetik – halljuk a rdiban, olvassuk az jsgokban, ltjuk a tv-ben – hogy mindez azonban nem a rendszervlts, hanem pusztn annak – a kvetkezmnye, hogy "a kommunistk" a politikbl a gazdasgba mentettk t magukat. Azt pedig mindenki elismeri, st szltben-hosszban ismtli – a legtbbszr Gbbelset idzve, pedig ht eredetileg nem is az tallmnya – hogy a sokszor ismtelt lltsok, akr igazak, akr nem, az emberek fejben "igazsgg vlnak". Ha tnyleg hagyjuk ezt rvnyeslni, akkor nemcsak nem segtnk nmagunkon, hanem tragikusan rontunk a helyzetnkn. nmagunk ktjk meg a sajt keznket, ha nem nznk szembe a konkrt valsggal. A valsg pedig az, hogy pillanatnyilag, formlisan, egyprti diktatra van (br az MSZP-SZDSZ koalci ltvnyos megszaktsa ellenre a szocialista-neoliberlis sszetartozs s sszetarts felszmolhatatlan), st tnyleg ppen az az utdprt van hatalmon, amelynek a tagjai valban tmentettk magukat a gazdasgba. Csakhogy – s ezt nem szabad szem ell tvesztennk – k mr akkor sem voltak kommunistk, amikor belptek az MSZMP-be. Akik valban kommunistk voltak, azok jrszt ma is a Kommunista Munksprt tagjai. Oktalansg volna nem ltni azt is, hogy a volt MSZMP s a mai MSZP rtkrendje frontlisan szemben ll egymssal. Ezrt ma egyenesen kitntets kommunistknak, vagy szocildemokratnak, de akr baloldalinak is nevezni az MSZP-t s az SZDSZ-t, azaz a mai szocialistkat s a neoliberlisokat. Nem is hallottuk, hogy k maguk ezt akr egyszer is visszautastottk volna. Ugyanis a lakossgban a mlt rendszer irnt rtheten nvekv nosztalgia miatt ezek a brlatnak sznt minstsek inkbb csak arra jk, hogy szavazatokat hozzanak nekik. Msrszt ezzel mg a bneiket is kisebbtik, mert eltntetik a szemlyes felelssgket. Mgis tbb jobboldali politikus is grcssen ragaszkodik e vgzetes tveds gpies ismtelgetshez. Az pedig egyszeren politikai vaksg, vagy elvakultsg, ha mindazok lttn s ismeretben, ami nlunk az elmlt kt vtizedben a gazdasgban, a kzigazgatsban, a pnzgyekben, az igazsgszolgltatsban, a szocilis terleten s az let minden vonatkozsban trtnt, brki olyasmit llt, hogy nem volt rendszervlts.
A trsadalom dnt tbbsge egyre rosszabb helyzetbe kerl vesztes, s a rendszervlts nmagban mr ennlfogva sem megkrdjelezhet; az gy megvalsult kisiklatott rendszervlts szksgessge s ltjogosultsga azonban annl inkbb. Mert nzzk csak, mivel is jrt a nagy fordulat vilgmretekben s nemzeti szinten. A vilgvlsg ellenre 2009-ben a FED, az amerikai jegybank szerept kisajtt magnbank, soha nem ltott, 46,1 millird dollros nyeresget rt el, mg 2008-ban "csak" 31,7, 2007-ben pedig 34,6 millird dollr nyeresge volt. Vlsg idejn soha nem ltott nyeresg, de csak a vilgpnzt korltlanul s ellenrizetlenl kibocst FED-nl! m tekintsnk csak szt jobban, akadnak msfle jelek is. Brazlia ktszzalkos adt vetett ki a spekulatv klfldi tkre, hogy megakadlyozza az orszgban is vlsgot kivlt, a FED ltal – mrvad elemzsek szerint tudatosan – okozott pnzgyi bubork kialakulst. A latin-amerikai fldrszen, tlnk eltren, ersdik a trekvs, hogy hasonl adt valamennyi tkebevtelre kivessenek. sszehasonltsul mondhatnnk, hogy k szocializldnak, mikzben mi latinamerikanizldunk. Izlandon, ugyancsak orszgunktl eltren, npszavazs nyomn elutastottk a bankok kvetelst, hogy a lakossgra hrtsk a vlsg kvetkezmnyeit. A tks orszgok intzkedsei teht arra utalnak, rzik, a folyamatos krzis kzepette maga a kapitalizmus kerl veszlybe, ha tmenetileg nem korltozzk a tke mohsgt. Ugyanez az nvdelmi trekvs tkrzdik a G-20 trekvsben a "szablyozott kapitalizmus" visszalltsra, a "szocil-kapitalizmus" megteremtsre, valamint Srkzy francia elnknek immr a nevetsgessgig ismtelgetett kijelentseiben, hogy erklcsss kell tenni a kapitalizmust. Szablyozott kapitalizmus azonban csak szavakban ltezhet, mivel szablyozni ugyan sokmindent lehet a kapitalizmusban is, de a tke nem tartozik ebbe a kategriba, sem nemzeti, sem nemzetkzi szinten. A tkt az erklccsel egyesteni pedig egyszeren lehetetlen, ennek mr a hangoztatsa is megtveszt, s mg a szt is kr r vesztegetni. A tke "erklcst" egybknt jl szemllteti, hogy a napjainkban ugyancsak az itt elemzett okokbl slyos pnzgyi vlsgba kerlt Grgorszgnak a nemzetkzi nagytke kpviseli azt javasoltk, hogy adja el az pleteit, cgeit, szigeteit, st az Akropoliszt is, s akkor kijuthat a vlsgbl. De itt a sajt pldnk is: mozg kamatlbra vetettek fel velnk klcsnt, ezrt hiba fizettk mr vissza tbbszrsen a tkerszt, az adssgspirlbl nem tudunk kikeveredni, st az adssgunk egyre n. Lehet itt egyltaln erklcsrl beszlni?
Nlunk mindezzel prhuzamosan msik "erklcss" trekvs is megfigyelhet: a vad-kapitalista jelensgeket nem a rendszer, hanem szemlyesen egyes "kommunis-tkbl" lett kapitalistk szemlyes erklcstelensgnek a terhre prbljk rni. A szban forg "kapitalistink" erklcsrt tnyleg nem tennm tzbe a kezemet, de azt, hogy ma mindenfle erklcstelensg lehetsges, azrt mgsem lehet "posztszocialista" kvetkezmnynek tekinteni, hanem csak a jelenlegi rendszer sajtjnak. Ezrt vgs soron ez a trekvs is e rendszernek az nvdelmi reakcija az egyre hatrozottabban megnyilvnul npi elgedetlensggel szemben. Mindebbl ki vonhatna le ms kvetkeztetst, mint hogy a kapitalizmus gye nem ll valami jl.
De menjnk tovbb, nmagunkhoz kzeledve. A kzelmltban a BBC Vilgszolglata 27 orszgban vgzett felmrse szerint csak a megkrdezettek 11%-a vlte gy, hogy a kapitalizmus jl mkdik, 23%-a javthatatlanul elhibzottnak tartotta a szabadpiaci kapitalizmust. Az amerikai Pew Research Center pedig a mlt v vgn tizenngy orszgban vgzett kzvlemny-kutatst a legutbbi kt vtizedrl. Eszerint a magyarok 77 %-a elgedetlen a demokrcival, 72%-a rosszabbul l, mint a szocializmusban. Az IMD Gazdasgkutat adatai szerint pedig a leromlott kormnyzati munka miatt drmaian cskkent a versenykpessgnk: 57 orszg kzl a 2005-s 31. helyrl a 45.-re estnk vissza. Ennek ellenre az OECD idei orszg-jelentse fenyegeten szgezi le, mindegy milyen lesz a kvetkez magyar kormny, az eldje ltal kikvezett ton kell tovbbhaladnia. s mr a magyar nagytksek is (vagy a mgttk ll multinacionlis cgek?) minden felkrs nlkl megfogalmaztk a hatpontos programjukat a kvetkez kormny szmra! A Budapestre akkreditlt eurpai nagykvetek egy csoportja pedig prjt ritkt mdon, a belgyeinkbe durvn beavatkozva, nemrg kzs nyilatkozatban tlt el nhny kzbeszerzsi dntst, mivel nem azok javra szlt, akiknek k, a diplomciai szablyokat megsrtve, lobbiznak. Tettk ezt akkor, amikor az orszgaikban is sorra robbannak ki a megvesztegetsi s korrupcis botrnyok annak ellenre, hogy az viszonyaik mr stabilabbak, a szereplik tapasztaltabbak, s nemcsak kidolgoztk, hanem mr jl be is gyakoroltk a ktes gyek elmismsolsnak az eljrsait. Kzben a valsg az, hogy az Eurpai Bizottsg tavaly novemberi jelentse szerint a teljesen szokatlan s indokolatlan mess adkedvezmnyeken tl Magyarorszg adja a legtbb llami tmogatst a multinacionlis cgeknek, nevezetesen 2009-ben 682 millird forintot, azaz a GDP 2,38 %-t, a legtbbet az EU-ban! Bogr Lszl szmtsai szerint – az utbbi 21 v sorn ezek a vllalatok mintegy hatezer millird forinttal tbb tmogatst kaptak, mint amennyit ad, vagy jrulk formjban befizettek a magyar llamkasszba. 2008-ban pedig az sszes megtermelt profit 92%-a a multinacionlis cgeknl halmozdott fel, amelynek nagy rszt minden ellenrzs nlkl kivihettk az orszgbl! Mi vagyunk rszkre az igazi adparadicsom.
Mindezek fnyben s az ugyanezen irnyba mutat, de itt fel nem sorolhat szmtalan tny lttn, az objektivitsnak valamennyire is helyet ad elemzs nem tagadhatja, hogy orszgunk gazdasgi, politikai, egszsggyi, oktatsgyi, szellemi-erklcsi llapota hasonlthatatlanul rosszabb, elmaradottabb, zllttebb – s vg nlkl sorolhatnnk a jelzket – mint a rendszervlts eltti vtizedekben volt. s akkor mg nem is szltunk a legslyosabbrl; arrl, hogy mindezek eredmnyekppen, tbb mint ezerves trtnelmnk sorn orszgunk ma ismt gyarmati helyzetbe kerlt. A Gyurcsny-Bajnai kormny naponta bizonytja is, hogy nem ms, mint a gyarmatostk helytartja. Ezrt ht – nem rt ismtelni s ismtelni – a rendszervlts nem megkrdjelezhet, de annl inkbb a kialakult globalista, fonk magyar "sajtossgokkal" is megtzdelt vadkapitalizmus ltjogosultsga. Ezen bell elg visszagondolni olyan konkrtumokra, hogy a Nmeth-, de fleg az Antall-kormny primitv politikai revansizmusbl sztverte a szvetkezeteket, pedig a szvetkezet olcsn termel s jt. gy tett, mintha nem tudn, hogy a kistermels csd, mert drgn termel, ha jt is. Ezrt van, hogy ma kzel 240.000 magngazdasg a buks szln ll, a szksges kormnyzati segtsget sem kapja meg, s az Eurpai Uni vezet gazdasgai pedig nem tmogatjk a versenytrsak kialakulst a legutbb csatlakozott tagllamokban, inkbb juttatsokat cseppentgetnek nekik, hogy a vgzetes kvetkezmnyekkel jr parazita letmdra ksztessk. Ebbl addnak olyan szveszejt jelensgek, hogy a sokezer kilomterrl hozott lelmiszer, paradicsom, fokhagyma, stb. olcsbb, mint a magyar. Ugyanakkor a minsge meg sem kzelti a magyart, s radsul tele van az egszsgre rtalmas vegyszerekkel. Ekzben a mg megmaradt, kivl minsg magyar termkeket Nyugatra exportljuk (akarom mondani, exportljk a multinacionlis vllalatok buss haszonnal), ahol szvesen fogadjk, s kereslet van irntuk. De az rtelmetlen, kiiktatand gazdasgi revansizmusra s a tke telhetetlensgre utalnak azok az ismert jelensgek is, hogy a kzmveket, a kzszolgltatsokat is privatizlni, kis vllalkozsokban akarjk mkdtetni. Az gy nevezett kiszervezs a tendencia, melynek keretben a minisztriumok klss cgeket szerzdtetnek a sajt feladataik elltsra, gy pl. a Honvdelmi minisztrium rz-vd trsasgot a sajt objektumai vdelmre, stb. Itt ma minden a feje tetejre llt. Mindezrt a legszigorbb szablyos elszmoltats teljesen trvnyes lenne, ha akadna olyan er, amely kpes ennek a megvalstsra.
Ne ltassuk ht magunkat. Tagadhatatlan, hogy a tksrendszernek ez a neoliberlis, mindent elnyom, gtlstalan, gyarmatost, globalista vltozata vitte, s viszi gazdasgi romlsba az orszgot, tette s teszi lehetv, hogy minden trvnyi felhatalmazs nlkl klfldnek kirustsk, privatizljk (magyarul: ellopjk) kzs javainkat, intzmnyestsk a korrupcit, egyszval a vadkapitalizmust. A szemnk eltt sztverte s sztveri a kzigazgatst, a kzoktatst, az egszsggyet, elterjesztette, s terjeszti a kbtszerezst, ajnrozta s ajnrozza a homoszexualitst s mindenfle termszetellenes mssgot, nyilvnos, egyre erteljesebb tmadsokat intzett s intz a keresztnysg ellen, testileg s erklcsileg lerontotta s lerontja a fiatalsgot, hogy ne legyen kpes az orszg, a nemzeti rdekek vdelmre, engedte s engedi a termszet tnkrettelt, s kptelennek bizonyult az llampolgrai biztonsgnak szavatolsra. Ez utbbinl maradva, emlkezznk csak r, hogy az elz rendszerben egyetlen rz-vd szolglat sem volt, mgis volt biztonsg; ma ellepik az let minden terlett (lttuk, mg llami intzmnyeket, minisztriumokat is k riznek), a legtbbszr fennhjzan s durvn viselkednek velnk szemben, s ppen az egyik okt kpezik annak, hogy llampolgri biztonsg nem ltezik. De az llampolgraink ltal eltartott s most egymst magyarellenessgre uszt kisebbsgek s mssgok is naponta alznak meg, tesznek tnkre, st lnek meg magyarokat, de sem a rendrsg, sem az igazsgszolgltats nem ll a helyzet magaslatn. Ez a rendszer csaldokat tesz utcra tlvz idejn, alultpllja a gyermekeket, akiknek az iskolban lelket mrgez hazugsgokat tant trtnelem gyannt, krhzi szfeket tesz ktelezv, mikzben egy egyszer vrvizsglatra is hnapos hatridket szab, az influenza-hisztrival slyos pnzeket juttat a kivltsgosak zsebbe, s gy lltja be, hogy mindez gy van rendjn. Eredmnynek lltja be (pedig ez az egyik legnagyobb bajunk), hogy a haznkban ma mg foly termels kb. 90 %-t mintegy kttucatnyi multinacionlis cg adja, de eltitkolja, hogy a behajtott ad ugyanilyen szzalkt a mg meglv magyar kis- s kzpzemek, valamint az llampolgrok fizetik be.
Emlkezznk r, Antall Jzsef egy szintesgi pillanatban kijelentette, hogy az adk – akkor mg csak – 70%-t a brbl s fizetsbl lk fizetik be, s ez a statisztikban is megjelent. Mindezt srgsen zroltk, s azta a KSH katonai zemknt mkdik; parancsra kszti a statisztikt. Ehhez jn mg a sokasod gyans gyek titkostsa, amit a napokban, jelek szerint ltalnos egyetrts mellett mg tovbb szigortottak, ami enyhn szlva nem megnyugtat, mert eleve megnehezti a bnsk kiltsba helyezett elszmoltatst. Teljes az elidegeneds; azok ell titkoldznak, akik az rdekeik kpviseletre vlasztottk ket! A rendszervlts rn tl teht a sajt becstelensgeik rt is a nppel, azokkal fizettetik meg, akiknek ahhoz semmi kze nem volt s ma sincs; akkor is kizrtk, s ma is kizrjk ket a valamennyinket rint dntsekbl, a nemzetellenes bnket elkvetket pedig mentik. Az gy kialakult rendszer sszessgben vve teht mg annl is kevsb bizonyult alkalmasnak a nemzeti rdekeink s rtkeink vdelmre, mint az elz rendszer. Kornai Jnostl olvastam egy idzetet, mely szerint egy hazai felmrsben megkrdeztk a lakossgot, egyetrt-e Churchill lltsval, hogy „a kapitalizmus nem tkletes, de a ltez rendszerek kzl az emberek lete mgis ott a legjobb”. Az llsponthoz 1992-ben a megkrdezettnek mindssze 31 szzalka csatlakozott. A cscspont 1998-ban volt, amikor az arny megntt 36 szzalkra, azta egyre kisebb lett, s 2007-ben 25 szzalkra cskkent. A tendencia egyrtelm. De, ismtlem, rtsk jl a tnyeket: mindez nem az elz rendszer vdelme, hanem a jelenlegi minden tekintetben deformldott rendszer brlata.
De vajon kik azok, akik vllaljk ezt a dicstelen szerepet, holott npnk s orszgunk szolglatra eskdtek fel? Azok, akik szinte dicsekven ismerik el, st terjesztik is a hrkzl eszkzkben, hogy kormnyzs helyett lopnak, csalnak, hazudnak, a demokrcia helyett a diktatra fel tartanak, a Nemzetkzi Valutaalap, a Vilgbank, azaz a tke ignyeinek elbe menve, nemzetietlen s npirt politikt folytatnak. Lttuk, mindezt lczsul eleinte szocilis piacgazdasgnak, ksbb reformnak neveztk, de mra mr mindkettt elfelejtettk. Rluk akaratlanul is Nietzsche elreltsa csapdik az esznkbe: „Kzel a legmegvetendbb emberek ideje: Azok, akik mr meg sem tudjk vetni magukat, a nyzsg s mocskos fajtj emberek”. S valban, az j rendben a rgi rendszerben alakoskod olyan emberek lehettek miniszterek, st mg miniszterelnkk is, akik bizonytottan trvnytelen ton jutottak vagyonhoz s hatalomhoz, s akik ellen nem is egy per folyt, amelyeket azonban hagytak elvlni, vagy elnzek voltak velk szemben, mikzben az elkeseredett kdobl fiatalokat szinte statrilis eljrssal tltk el. Tlk nem is vrhatunk mst. k a kirusts, az eladsods hvei, a feketejnosok, akik mr a szocializmusban meghirdettk, hogy rdemes eladsodni, "mert a hitelez vigyz az ads egszsgre". Sokan akkor is tudtuk, de mra mindenki tudja, tbbek kztt ez az akkori vezets ltal fel nem ismert hazugsg sodorta nemzetnket a tnk szlre. De naponta a sajt brn tapasztalhatja mindenki, ezrt vssk vgre kitrlhetetlenl az agyunkba: a hitelezt semmi ms nem rdekli – a legkevsb az ads egszsge – csak a profit. Ezrt van, hogy idestova hrom vtizede, azaz a trsadalmi rendszertl fggetlenl, egyebet sem hallunk, mint azt a hazugsgot, hogy "tbbet fogyasztottunk, mint amennyit megtermeltnk", emiatt megszortsokra van szksg, de ettl majd jobb lesz.
Ezzel szemben egyre rosszabb lett, s nincs is kormnyzati trekvs a kilbals beindtsra. Az egy keresre jut relbr ma alacsonyabb, mint harminc vvel ezeltt volt, az adssgunk viszont szzmillird dollrral magasabb, radsul eltnt krlbell ktszzmillird dollrnyi kzvagyon! Teht mg a Kdr-rendszer utols idszakban kialakult gtlstalan szk kis szocialista-neoliberlis rteg (amely ms szavakkal is jl meghatrozhat lenne), a kisiklatott rendszervlts lczott motorja, kisajttotta a hatalmat, nemzetellenes politikt folytat, s kiszolgltatja, kirustja orszgunk, nemzetnk anyagi s erklcsi rdekeit, rtkeit. Egyik vezralakjuk Gyurcsny Ferenc, aki az ismert kros tevkenysgn tl mind hazai, mind nemzetkzi frumokon nemegyszer leantiszemitzta a magyar npet. Azon nem csodlkozunk, hogy az MSZP vele egy hron pendl elitje mgis mell ll, de megdbbent, hogy akadnak ms vdelmezi is. Csernok Attila, aki a "168 rban" llamfrfinak titullta, a magnkiadsban megjelentetett "A valsg erejvel" cm knyvt – amelyben, s a "Komromi pontonhd" cm els ktetben, megkrdjelezi a magyar trtnelem szinte minden pozitv esemnyt – azzal fejezi be, hogy "Magyarorszg nem rdemelte meg Gyurcsny Ferencet"! Rangon aluli lenne ilyen vakbuzg radozssal vitatkozni. Eszembe jut azonban rla Aczl Gyrgynek (aki a nagyon hasonl hangzs "Eszmnk erejvel" cmmel rt knyvet) egy nyilvnos beszlgetsen kifejtett vlemnye, miszerint a magyar kultrban ltezik Dry Tibor alkotmvszete, s azon bell a magyar irodalom. Ez az igazi szlssg. Az ilyen elfogultsgokkal nincs is mit kezdeni, hiszen szerzik olyan egyszer szellemi mveletre sem kpesek, hogy helyesen fogjk fel a rsz s az egsz viszonyt. (Ezt a tmakrt is ki lehetne fejteni ms szavakkal).
Vgl, nem lenne teljes a kp, ha nem emlkeztetnnk r magunkat, s mindenkit, hogy ezt a szocialista-neoliberlis elitet is jrszt Nyugatnak "ksznhetjk". A rendszervltst kveten ugyanis Nyugat nem a termszetes szvetsgesnek szmt jobboldalt segtette hatalomra, hanem a korbbi ellensgt, a baloldalrl hozz tllkat. Jobban bzott az rulkban, tudvn, hogy knnyebben kzben s fken tudja tartani ket. A maga szempontjbl igaza is volt. Ez a legtkletesebb trtnelmi plda arra, hogy a tke politikjban nincs bartsg, nincsenek elvek, csak rdek.
Ma teht a nemzetkzi tke a mindenhat, holott – taln nem rt erre sem emlkeztetni – az emberisg trtnete folyamn nem is mindig ltezett tke. Az ember, az lete megknnytsre kigondolta a pnzt, amely mkdtt is mindaddig, amg egyesek kizrlagos hatalmukba nem kaparintottk a kibocstst, s fedezet nlkli tkv nem manipulltk. Nlunk ma ezeknek a kpviseli vannak hatalmon, s – egyb alantas indttatsoktl is ftve – vvjk hborjukat a nemzet ellen, ahogy Jelenczki Istvn azonos cm filmje cfolhatatlanul bizonytja. De a lnyegre mutat r Molnr Tams, USA-ban l magyar filozfus napjainkra vonatkoz megllaptsa is: "A pnz minden dolog mozgatrugja lett. Az sszeharcsolt anyagi 'jlt' az ncl pnzcsinlsra s pnzforgsra pl, az anyagi dolgok megszerzsre, az lsgos s felfokozott szksgletek beszerzsre s kielgtsre koncentrl. A pnz hajszolsa vlik az let egyetlen sznalmas cljv. Az let egy rk bevsrls aktusv silnyult, ahol a vglnyeket mr csak br, ad, jutalom, juttats formjban irnytjk, mikzben maga a munka is elvesztette egyedisgt, mvszi lmnyt, hitelessgt s hivatstudatt. … A pnz, a haszon, a kamat lesz a vilg dicssge s cscspontja, ahol az letfenntarts eszkzei flbe kerekednek magnak az letnek." Mindezen bell jellemz, hogy elssorban a ktkezi munksokat alzzk meg; a banktisztviselk mindig ksbb kerlnek sorra, ha sorra kerlnek egyltaln. Hiszen ltjuk, vlsg idejn elszr a munksokat bocstjk el, akik nemhogy vgkielgtst, de mg a sajt fizetsket sem kapjk meg. Mivel azonban a tke egyetlen clja a haszon, ehhez pedig msokat minden lehetsges mdon ki kell zskmnyolni, ami viszont az elnyomorodsukkal jr, ezzel a sajt srjt ssa, hiszen bellk, a munkjuk kizskmnyolsbl l; de az egsz pnzgyi rendszer tovbbra is ugyanazon szablyok szerint mkdik, mint a vlsg eltt, gy csakis jabb vlsghoz vezethet, ms szval szntelenl jraszli "a kommunizmus veszlyt". Ezrt a globalizmus kapitalizmusa a vlsgbl sohasem lbal ki, akkor sem, ha annak egy-egy adott pillanatban nem ltszanak olyan nyilvnval jelei, mint a kzelmltban. Csak helyi s tneti gygymdot tud alkalmazni, nmagt kptelen radiklisan megreformlni (Ez az un. szocializmusnak sem sikerlt, br ppen a magyar gyakorlat, taln nem is teljesen eredmnytelenl, legalbb megprblt elindulni ezen az ton), legfeljebb bizonyos krlmnyek szerencss egybeesse folytn, s idszakonknt, egyes orszgoknak a vilgfolyamatoktl val viszonylagos elszigeteldsnek ksznheten, stabilizldik. Azt is el kell ismerni, teht, hogy br a trsadalmi lnyege azonos, de a kapitalizmusnak tbbfle modellje lehet; mg azt is mondhatnnk, annyi, ahny tksorszg, s lttunk mr pldt arra is, hogy tmenetileg tnyleg teremthet jlti trsadalmat (Svjc, Svdorszg, a volt NSZK).
A magyarorszgi kapitalizmus azonban ettl messze ll. Nincs is ezen mit csodlkozni. Az emltett "elit" erk az esetleges reformokat kivitelezhet llamot is kisajttottk; csak a sajt szk kis csoportjuk, s rajtuk keresztl a nemzetkzi nagytke rdekeit vdik. Hirdetik, hogy az llam korltozza s torztja a piacot, de egyre inkbb az bizonyosodik be, hogy ez fordtva igaz. A legyengtett nemzeti llam ellenrzse all kiszabadult tke mindenhol s mindig egyforma; azon tl, hogy csakis az rtktbblet rdekli, a msik f jellemzje, hogy nincs nemzetisge. Br ez is minden ktsget kizran gy van, azrt ne feledjk, hogy a tulajdonosaiknak bizony van nemzetisge! Sokan jogosan brljk ht a nemzetkzi zsid nagytkt, mert a profit utni kmletlen hajszjban egyben az embersg s az emberisg fl emeli a tulajdonosaik zsidsgt is. De ettl a zsid np nem lesz sem gazdagabb, sem tiszteltebb. Csak a nemzetisg nlkli tke hzik. Az Eurpai Uni gyakorlata is azt ersti meg, hogy a gyarmatost, globalista vadkapitalizmus sohasem volt, s nem is vlhat az rtkek vilgv, mert a termszetnl fogva csak az rdekek, a haszon vilga tud lenni. Ezrt jelenti minden nemzeti hallt; a nemzetgazdasgt, a nemzeti kultrt s vgs soron a nemzett. Magyarorszgon ma ennek okn tartunk itt, no meg azrt, mert a szocialista-neoliberlis elit pldamutat, de tlnk elidegenl kis Eurpt szeretne teremteni Magyarorszgon, ahelyett, hogy pldamutat magyar Magyarorszgot teremtene Eurpban. (Andor Lszl most kinevezett magyar biztos egyik els nyilatkozatban azonnal kzlte, hogy nem a kormnyt fogja kpviselni, hanem az unis politikt rvnyesti, akr a kormnnyal szemben is!) A politikai irnyt a rendszervlts ta is rossz irnyba mutat.
Mindennek orszgunkban immr trtnelmi folyamatossgot kpvisel sajtosan szlssges megnyilvnulsai is vannak. Ezt pldzza, hogy az Orszggyls utols munkanapjn az MSZP, az SZDSZ, s a hozzjuk csatlakoz mai MDF ismtelten kimutatta a foga fehrjt, ltvnyosan s egyrtelmen leleplezte nmagt. Megszavaztk a jogilag megfoghatatlan s rtelmezhetetlen holokauszt-tagadst hrom v brtnnel bntet BTK-t mdost javaslatot, s a kztrsasgi elnk – Igencsak kellemetlen meglepets! – egy okszertlen magyarzkods kzzttele mellett, al is rta. (Pedig ilyen trvny mg az EU 27 tagllama kzl is csak htben ltezik. Spanyolorszgban 2007-ben eltrltk. Az USA-ban nincs is.) Nekik nem a krlttnk, vagy Eurpa tvolabbi rszein, st az orszgon bell is eluralkodott magyarellenessg elleni harc a fontos, hanem egy idegen orszg, Izrael tlhaladott mltbeli problmja, amelynek lland felmelegtsvel gy Izrael, mint a klnbz orszgokban l zsid diaszpra jabb s jabb anyagi s egyb elnyket akar kicsikarni a vilg minl tbb orszgtl. Azaz, ennek a mltbafordulsnak is jvbeli anyagi cljai vannak. Magyar szempontbl az gvilgon semmi rtelme. Hacsak az nem, hogy a szocialista-neoliberlis kpviselk ismt bizonytottk, hogy nem a magyar npet, nem az orszgunk rdekeit kpviselik a magyar Orszggylsben, de ezt enlkl is rgen tudjuk. Nekik nemcsak nem fjnak Magyarorszg sebei, hanem mg jabbakat is ejtenek rajta. Ugyanis mskor sem lttuk egyetlen jelt sem annak, hogy egyltaln "szrevettk" volna az emltett tombol magyarellenessget, a npirtst, st, ami fleg az SZDSZ-t illeti, mintha k lennnek ennek a baljs trekvsnek az lharcosai. Nem egyszeri jelensgrl van sz. Sorozatban kzlik, hogy semmi olyanra nem jut pnz, ami a lakossg helyzett javtan. Mgis 2007. november 27-n Hiller Istvn a holokauszt miatt – amihez a csendben hallra tlt, s a mg letben maradott magyaroknak semmi, de semmi kzk – jabb 21 milli dollros tmogatst nyjtott a Magyarorszgi Zsid Hitkzsgek Szvetsgnek (Mazsihisz). A magyar npnek – de szinte akrmely ms npet is emlthetnnk – ki s mikor fog krtrtst nyjtani a trtnelmi szenvedseirt, amelyek nem sorolhatk htrbb ms npeknl? Ez v janurjban pedig a kormny a trtnelmi egyhzak megrtst krte ahhoz, hogy a szerzdses finanszrozsukat pnzhiny miatt nem tudja teljesteni, de ugyanakkor a Mazsihisznek – amely mg csak nem is egyhz! – jabb ktszzmilli forintot juttatott megllapodson fell. Az ilyenfajta indokolatlan rszrehajls csak jabb s jabb alaptalan kvetelseknek nyit utat. Chicagban kilencvent zsid tll utd nemrg azzal a megbotrnkoztat kvetelssel llt el, hogy a MV fizessen nekik fejenknt tizennyolc s flmillird forint (!) krtrtst, mert eldeiket magyar vagonokban szlltottk a nmet koncentrcis tborokba. A morbidsgig merszked szgyentelensg s telhetetlensg nem ismer hatrt. Ha a bks, jobb s szebb kzs jv rdekben valaminek egyszer s mindenkorra vget kell vetni ebben az orszgban – de a vilgban is – akkor az ilyen jogtalan, zlstelen kivtelezs az. Csak remlhetjk, hogy a Fidesz-KDNP-kormny a magyar mltsg szempontjbl kezeli ezt a krdst is, felszmolja ezt az alantas anyagi rdekeket is kvet szellemi terrorizmust. Ugyanis a legnagyobb trgyilagossg mellett is csak azt szgezhetjk le, hogy az emltett gyek szerepli nincsenek a jzan eszknl: k maguk kzsen – akik adjk, s akik kapjk a jogtalan elnyket – provokljk ki a jogos antiszemitizmust. Ne rknydjenek meg a holokauszt-trvnyhozk, van ilyen is, s ppen k maguk dolgoznak az erstsn – mg az is lehet, hogy tudatosan, manipulcis clokkal – s aztn panaszkodnak miatta azokra, akiknek az gvilgon semmi kzk az egszhez, st mg arra is trvnyt akarnak hozni, hogy szv se tehessk.
E trvnymdosts egybknt eleve jogi kptelensg, hiszen meg sem fogalmazza a sajt trgyt, azaz, hogy mi a holokauszt, vagy mit kell annak tekinteni; ezzel jogi rtelemben, kzvetve s kzvetlenl is, maga a trvnymdosts tagadja a holokausztot. Vagy gy kpzelik, hogy majd minden elre gondosan kivlasztott tlkez a sajt elfogultsga foknak megfelelen eldntheti, hogy mit tekint holokauszt-tagadsnak, s tetszs szerint bntethet? Ez maga az orwelli llatfarm vilga, ha nem rosszabb. E trvnymdosts brmilyen gyakorlati alkalmazsa teht csakis s teljesen mrtkben nknyes, azaz trvnytelen lehet, mint ahogy maga az indttatsa is tekintlyuralmi s hatalmaskod meggondolsokbl fogant. Radsul trgytalan is, hiszen a holokausztot nlunk nem tagadjk; egyes trtnelmi tnyekrl s adatokrl pedig mirt ne lehetne vitatkozni? A politikai nzetek kirekesztsnek trvnyestse eleve emberek ellen irnyul, hiszen a nzetek nmagukban nem lteznek, emberek kpviselik ket. De a leglnyegesebb, amit joggal ellenez mindenki, hogy az izraeliek s a zsid diaszprk msok terhre tbb mint flvszzad mltn is tovbbi anyagi elnyket kvetelnek a holokausztrt, s ezzel ppen nmaguk alacsonytjk le ktes anyagi szintre. Ennl jobban nem is lehetne tagadni a holokausztot. A kptelensgeknek e sorozata mindennl beszdesebben mutatja, hogy itt nem az ldozatok irnti tiszteletrl, mg csak nem is politikai krdsrl, hanem kicsinyes, anyagi rdekeket kvet, s adott esetben egyben magyarellenes gyeskedsrl van sz, amit, s e trekvseket brmilyen mdon prtolkat, a legkemnyebben eltlhetnk s remlhetleg felelssgre is vonhatunk.
Senki nem akarja msok trtnelmi bneit mentegetni, vagy egy msik np szenvedseit tagadni, de sajtunkk se tegyk egyiket sem, mg szavakban sem, nemhogy a magyarsgot megalz trvny formjban! Aki nem gy gondolkodik, azokat ne vlasszuk meg az rdekeink kpviseletre, hanem tvoltsuk el a bizalmunkbl szrmaz hatalomtl minl messzebbre. Ez nemcsak elvitathatatlan jogunk, hanem megkerlhetetlen s elodzhatatlan ktelessgnk.
A magyarsg megmaradsnak biztostsa miatti knyszerhelyzetben mostantl neknk is jobban meg kell nzni, hogy ki kicsoda, szakmailag mit tud, s mire kpes. k is alaposan megnzik, hogy kit fogadnak be maguk kz. Ezrt ne vegye ezt senki semmifle anti- izmusnak, mert nem az, de minden dntsi lehetsgtl messze kell tartani azokat, akik Magyarorszgon a magyarsg, s ezzel az embersg fl emelik a kisebbsgi, mivoltukat, vagy a mssgukat, s mindent, ami nem termszetes, mindenkit, aki nem magyar. Sem a trtnelmi mltra, sem a szrmazsra hivatkozva nem szabad eljogokat kvetelni, vagy nyjtani; csak akkor lesz trsadalmi bke, ha a jogait s a ktelezettsgeit tekintve mindenki egyenjog llampolgr, idertve azokat is, akik nem magyarok, illetve nem magyarnak, vagy nem csak magyarnak tartjk magukat. Azt azonban nekik is sz nlkl tudomsul kell vennik, s alkalmazkodniuk kell hozz, hogy magyar Magyarorszgon lnek. Ne kerlhessenek eltrbe azok, akik gtlstalanul csak a sajt, vagy egy szk kis csoport boldogulst keresik. s ebben se lsson senki semmifle diszkrimincit, mert valjban az egyn is – minden egyn! – csak akkor boldogulhat, ha az orszg boldogul. A mindenkori kormnynak pedig azt kell tudomsul vennie, hogy aki az ilyen s hasonl vrlzt igazsgtalansgok ellen tiltakozik, az nem szlssges, nem antiszemita, nem nacionalista, hanem magyar hazafi. Azok ellen kell trvnyt hozni, akik ezekkel az elvekkel szembehelyezkednek.
Neknk az orszgunk feltteleinek, npnk, nemzetnk rdekeinek megfelel ton, nevezzk magyar tnak, kell haladnunk, s ezen bell azt kell elrnnk, hogy a tke, az zlet maradjon a piacon – br ppen a mostani vlsg sorn tapasztaltuk, s a kvetkezmnyeit mg ma is nygjk, hogy ott is megbukott – de semmikppen ne engedjk behatolni az oktatsgybe, az egszsggybe, sem a szellemi s a kulturlis terletre. Els lpsknt ppen a szellemi (s testi) rombolst kell meglltani, az elbizonytalantott trsadalmat a helyes vgnyra lltani, ami – persze – nem jelentheti azt, hogy a gazdasgival vrni lehet.
Rendet, magyar rendet kell teremtennk, mert nlkle a pusztuls vr rnk. Gtat kell vetni a kvlrl rkez s a bellrl fakad, de azonos irnyba mutat bajoknak. Mindent tlltnk, jelenlegi problminkat is tl fogjuk lni, csak azt nem, ha az nfelads tjn haladunk. S mert erre az tra mr-mr rknyszertettek bennnket, a mostantl remlhetleg kedvezbb vl helyzetben, senki ne adja fel a harcot, mert azzal nemcsak nmagt temeti, hanem a nemzetet is. A neoliberlis globalista pnzgyi rendszer vilgmret sszeomlsa, a vilgmret korszakvlts kzeledse, lehetsget knl r, hogy most ne csak egyszer kormnyvltsra kerljn sor, hanem a np fokozatosan a kezbe vehesse a sajt sorsnak irnytst. Ez politikai harc krdse, de a magyarsg fennmaradsrt trsadalmi rendszertl fggetlenl kzdeni kell, s e harcot nem idszakosan, hanem folyamatosan, szntelenl kell vvnunk itthon is, a vilgban is. A magyar rtelmisgnek vgre e harc lre kell llnia, s gyzedelmesen vgig kell vinnie. Ehhez elengedhetetlen, de most mr nem elegend egyszeri, akr elgg nem is igazn mltathat btor s j kezdemnyezseket tenni (Csori Sndor: Mrciusi Charta, Csurka Istvn: A kilbals programja), hanem folyamatos s szleskren egyeztetett, a civil szervezetekre is tmaszkod politikai akcikra van szksg. Ez az llam sem gondoskodik rlunk, sem pedig a nemzetnkrl, ezrt mg inkbb felelsek vagyunk nmagunkrt s a nemzetnkrt.
Az j kormnynak pedig, amely azt gri, hogy "a nemzeti gyek kormnya" lesz, minden tmogatst meg kell adnunk, st ellegeznnk az ilyen irny vilgos trekvseihez, de a kormnynak ezt a legels lpseivel vissza is kell igazolnia. Ha nem ez trtnik, hanem tovbbra is a politikai csatrozs, a slyos problmk megoldsa helyett a prtpolitikai taktikzs folytatdik, a kormny s a np nem tall egymsra. Ahhoz, hogy ne ez trtnjen mindenekeltt a kormnynak kell, tudatban lennie, hogy a neki van szksge a npre (hiszen lttuk, olyan rendkvli helyzetben lesz, mint taln kevs ms kormny), nem a npnek a kormnyra, s hogy a kormnyzs nem uralkods, hanem a np, az orszg ntudatos s egyben alzatos szolglata.
Mindazoknak pedig, akik a kapitalizmust akartk s akarjk, egy zokszavuk nem lehet a magyarorszgi vadkapitalizmusra. Mint kapitalizmust nem brlhatjk, hiszen, az elbbiekben lttuk, e mivoltban tkletesen mkdik, a sajt lnyegt adja minden egyes vonatozsban. A nemzet, az orszg, az egyn kiszolgltatottsga ma sokkal nagyobb, a mozgstere pedig sokkal kisebb, mint az elz trtnelmi korszakban. A rendszer nem kpes, politikai akarata nincs r, hogy megoldja a np problmit. A mlt rendszerben emberarc szocializmusrl, meg egyenl eslyekrl beszltek, s taln trekedtek is r, de egyik sem valsult meg. Emberarc kapitalizmusrl azonban mg csak nem is hallunk, st a jelek szerint – ha hallgatlagosan is, de – a kapitalizmus vllalja az embertelen arct, s kifejezetten az egyenltelen eslyeken alapul. Most azonban mindezzel egytt kell lnnk. Ezrt rthet, hogy nmagban ez a tny, s e tny lttn tett vitathatatlan megllaptsok, a levonhat sajnlatos kvetkeztetsek fjdalmat okoznak azoknak, akik a rendszervltssal szintn jobbat akartak orszgunknak, nemzetnknek. De gy nekik, mint azoknak, akik eltrik a vadkapitalizmust, vagy azoknak, akik felltek a jl hangz hazug greteknek, s most mindenezek lttn fanyalognak, vagy kpmutatan nosztalgiznak, joggal vlaszolhatnnk a sajt krdskkel: Mit akarsz? Kapitalizmus van!
Csakhogy ezzel mi sem mennnk semmire! Ezrt nem tesszk, s ne is tegyk. Inkbb azt mondjuk, mindenekeltt embernek kell lennnk, s maradnunk, ezrt a jelenlegi trsadalmi rendszer irnti elktelezettsgnktl, avagy szembenllsunktl fggetlenl, a kormnyzati szempontbl most kedveznek tn helyzetben fogjunk ssze, s egytt tegynk a valamennyink rdekben ll vltozsokrt, segtsk el, hogy orszgunk vgre rtrhessen a senki ellen nem irnyul magyar tra!
St Gbor
nyugalmazott nagykvet
(Havi Magyar Frum, 2010. prilis.)
A goj
A goj a harmincas vek kzepn szletett egy neves-nemes nagykun vrosban, a Hortobgy szln, s itt is nevelkedett. Mindig magyarnak tartotta magt. lmban sem gondolta, s vtizedeken t mg csak nem is sejtette, hogy a magyarsga okn egyben valaki ms is. Lehetett volna brmely ms esemny, de trtnelmi vletlenknt a kubai forradalom segtette hozz, hogy megtudja: mrpedig goj is. – Mrmint a nem-gojok szemben.
De – nagykunul szlva – Ne vgjunk a dgok elibe. Mennynk csak szpen sorjba!
A msodik vilghbor befejezdsekor tudta meg azt is, hogy munkscsaldban szletett, mivel az desapja cipszsegd volt. Egybknt maga is csak azz vlhatott volna, vagy legfeljebb cipszmesterr, ha az akkor szletett j rendszer egy-kt vig nem adja igaz nmagt, s npi kderknt nem emeli ki. A megksve tudatosult munks szrmazst csendes bszkesggel elfogadta, mert abban a vrosban, gy az szemben is, a munks a dolgoz embert jelentette, s e tekintetben nem is klnbztette meg a munkst a paraszttl, vagy az rtelmisgitl. Inkbb rezte, mintsem tudta, az a fontos, hogy mindenki becsletesen dolgozzon a maga munkakrben. s az emberek akkor mg ezt is tettk. Boldogultak is. A csaldjban mindenkinek a tiszteletre tantottk, semmifle megklnbzetst nem neveltek bel. A goj szt nemcsak nem ismertk, hanem letkben nem is hallottk.
A csald igen szerny krlmnyek kztt lt, de ldoztak – sz szerint ldozni knyszerltek – az iskolztatsra. Nem tanult rosszul, s mr az elemi iskolban sztnsen fel-felfigyelt r, hogy a felnttek idnknt valamifle rejtlyes politikrl beszlgetnek. Kvncsisgbl egyszer ki is vette a knyvtrbl Sztlin "A leninizmus krdsei" cm – ma mr tudja, hogy szndkosan leegyszerstett politikai nyelvezeten megrt – knyvt, mgis alig rtett meg valamit is belle. Csak az maradt meg benne, hogy van egy msik vilg is, mint amiben a kzelmltig lt. Vak tapogatdzs volt ez, de llandan ott lappangott benne s krltte. Azt sejtette, hogy az ttrsg valamilyen mdon mr politika, de inkbb szrakozst, gyermeki bartkozst, sszefogst ltott benne. Szthzsrl ott s akkor sz sem volt. Aztn jtt a nagyhr reformtus nagykun gimnzium nemzetkzileg elismert nyelvsz igazgatjval, Gal Laci bcsival s kivl, orszgosan ismert tanraival. Rgi vgs, de a korral haladni akar tszakosodott – angolr | |
|
|
 |
Cikkek |
|
Cikkek : let s hall, vges s vgtelen - politikus szemmel |
let s hall, vges s vgtelen - politikus szemmel
2008.01.01. 19:59
Nem orvos s nem termszettuds szemvel.
let s hall, vges s vgtelen – politikus szemmel
(Gondolkodom – s ktelkedem –, teht vagyok)
Az letben nincs megdbbentbb a hallnl. Az ember tudja, hogy elkerlhetetlen, knyrtelen, s lete folyamn fokozatosan hozzszokik, knyszeredetten megbkl vele. Kvlrl gy tnik, nem is izgatja. Esetenknt – taln flelmben – mg vicceldik is vele, s szinte megszemlyesti, amikor bizalmaskodan "kaszsnak" nevezi, de mindig megrzza, amikor a kasza a kzelben csap le, s akrcsak ha kzvetlenl is, szembesl az elmlssal. – Az egsz letben kaszval dolgoz nagykunsgi-hortobgyi parasztember az let mlst is gy jellemzi, hogy Kopunk, mint a kasza le.
Mi sem termszetesebb, mint hogy halandk egsz sora meditlt s rt a hallrl, de ettl az embernek csak az ismeretei bvltek, szorongsa, flelme nem vltozott. Hven tkrzik ezt Madch rklet szavai: "Csak az a vg! – Csak azt tudnm feledni!" Az ember fl attl, hogy egyszer csak elmlik, hogy a lt utn a nemlt vrja. Nem is rti, hogyan van ez: azeltt nem voltam, most vagyok, aztn nem leszek. Ki intzi mindezt? Mert holtbiztosan tudja, hogy a lenni, vagy nem lenni krdst nem nmaga dnti el: az letet nem krte, a hallt meg nem akarja, mgis mindkett bekvetkezik.
De mi is a hall?
Morbidnak tnhet a sokat idzett monds, miszerint a csecsem els lpse az letben az els lpse a hall fel, pedig biolgiai rtelemben pontosan ez trtnik: egsz letnk szntelen menetels a hall fel nemcsak az els lpstl, hanem mr a fogamzs pillanattl. De lehet, hogy mg jval elbbrl.
Amikor a kisgyermek elszr tallkozik a halllal, meghal a szomszd, vagy egy csaldtag, flelem, rtetlensg, thatolhatatlan titokzatossg uralja el, de viszonylag gyorsan elmlik. Nem rti, csak rzi, hogy ez olyasvalami, amit nem tud felfogni, s ami mindennl hatalmasabb. Az mg taln nem tudatosul benne, hogy ez a veszly r is leselkedik, nem is gondolja, hogy egyszer majd az sorsa ugyangy teljesl be. A hallt majdhogynem termszetellenesnek, vletlennek tartja, tlteszi ht magt rajta, de az agyban kitrlhetetlenl elraktrozdik. Aztn sorra halnak meg a rokonok, az ismersk, majd ahogy tjkozdni kezd a vilgban, a gysz egyre mindennapibb jelensgg vlik szmra. Dbbenten ltja, hogy az ember nmaga is eldobhatja a sajt lett, az emberek elvehetik egyms lett, de a halltl nem tudjk egymst megmenteni, st mg szletsk eltt meglhetik az embert – ami az utbbi idben nlunk klnsen dvik. Rgebben hdoltak a ritulis ldozatoknak is. A hallt mg jogi kntsbe is ltztetik hallbntets formjban. Az ember meg is vlaszthatja, hogyan haljon meg, mirt s kikrt, mikpp a forradalmrok, vagy a terroristk. Mi tbb, embercsoportok, fajok, npek egymst irtottk, irtjk: nmagukat minden alap nlkl kivlasztottnak nyilvnt egynek, csoportok, fajok, npek agresszven lpnek fel msokkal szemben, azok leigzsra, kincseik s letterk megszerzsre trekednek. Mindezt ltva, megrti, hogy a hall gy, vagy gy, de elkerlhetetlenl bekvetkezik. Mgis, amennyire termszetesen fogja fel az letet, senkitl meg nem krdezi, mirt kapta s mire hasznlja, annyira termszetellenesnek tartja a hallt, ezrt meg senkit sem tud felelssgre vonni. Lzadhat ellene, vagy a feltmads gondolatban kereshet vigaszt, de ezzel semmit meg nem vltoztat. Br egy egsz let ll a rendelkezsre, hogy tprengjen, gytrdjn a hallon, az ember, szerencsre, mgsem teszi ezt, hanem – a hall racionlis tudatban – li az lett, nyugodtan alkot. Biolgiailag nyugodtan, ami trsadalmilag a legtbbszr messze nem jelent nyugalmat. Fleg nlunk mostanban, hiszen lassan mr nem a halltl, hanem az lettl kell jobban flnnk.
A legtbb embert az egszsges regeds szakaszban sem zavarja ennl jobban a kzeled hall biztos tnye. Srn, egyre srbben eszbe jut ugyan, de a normlis pszich, a llek nem zavartatja magt attl, hogy majd egyszer megsznik, akkor sem, ha az ntudat elvesztsvel nehezen bkl meg. Hiszen a hall az egyn szmra egyetlen pillanat alatt annyira rtelmetlenn, jelentktelenn teszi az let minden harct, kszkdst, szpsgt, rtelmt, lvezett, hogy ha ezen idejekorn elkezdene rldni, a puszta tudatba is belerlhetne. De ebbe mgsem rl bele senki. Az emberi elme azzal vdekezik, hogy a hallt termszetesnek fogja fel, pontosabban fogatja fel velnk, arra trekszik, hogy ne is gondoljunk r. Az ember a lelke legmlyn, mg ha meg is bkl a halllal, tpll olyan hi remnyeket, hogy a tetteiben majd tovbb l, ami a srja felett az t bcsztatk szjbl szinte mindig el is hangzik. – Esete vlogatja, de abban nmi igazsg idnknt akad is.
A termszet szempontjbl nzve, vilgunkban az let s a hall mindenkinek megadatik, st az egyik nem is ltezik a msik nlkl (ellenttesek, de egysget alkotva, klcsnsen felttelezik s meghatrozzk egymst), ezrt ebben a vonatkozsban minden ember egyenl – gondolnnk. Ez is csak biolgiailag igaz, trsadalmilag mdosul a kp, mert az let minsge az igazsgtalansgig eltrhet – mindig csak a mr egybknt is kivtelezettek kerlnek "j idben j helyre" – egyes egynek halla pedig tlnhet az egyni sorson, kzssgi esemnny vlhat. St, brki halla rdemtelenl trsadalmi esemnny manipullhat, mg az arra rdemes elhallgathat, ahogy ezt tapasztaljuk gy a vilgpolitikban, mint a belpolitikban. Az emberek teht mg a hallban sem egyenlk. Az let nem hatrozza meg a hallt, de a minsge kihat a hall idpontjra: tvolthatja, vagy kzeltheti. Ma a kormny mintha ez utbbin dolgozna. Klnsen az egszsggyben r el sz szerint llegzetelllt "eredmnyeket". Nem vletlen, hogy szeptember vgn A hall civilizcija s kvetkezmnyei cmmel nagy visszhangot kivlt fvrosi tudomnyos konferencia is hasonl kvetkeztetsekre jutott.
A hall gondolata mindenkppen meghatroz az ember letben a tudat alatt is, s vgs soron a tudatos tevkenysgben is. Az ember szmra egyszeren felfoghatatlan, hogy milyen lenne az rklet. Szksgtelen lenne nyilvntartani a korunkat, nem kellene nyugtalankodni a npszaporulat, vagy a kihals veszlye miatt, eltnne az ifjsg szpsge, megsznnnek az regkor gyengesgei, st nem is lenne sem ifjkor, sem regsg, lehet, hogy betegsg, netn szlets sem, megsznne a hallbntets is, mert nem lehetne vgrehajtani, s idvel minden fldlak megismern egymst. Teljesen ms formt ltennek, s ms rtelmet kapnnak a tudomnyok s a mvszetek, vagy el is tnnnek. Okafogyott vlna a ltrt val kzdelem, s a konfliktusokat erszakkal nem tudnk megoldani, st elllhatna a mostanban sokat emlegetett "trtnelem vge". Els pillantsra elg unalmasnak tnik. Msodikra is. Ez mr taln nem is let, hanem vegetls lenne. Lehet, mgiscsak jobb gy, ahogy van? Ahogy a termszet, vagy a Teremt megalkotta. Lehet, hogy a hall teszi az letet olyann, amilyen: szpp, rdekess, izgalmass, szenvedlyess, illetve csnyv, rdektelenn, unalmass s szenvedv? Az let ppen attl ilyen, hogy keletkezik s elmlik. A szlets ugyanolyan letjelensg, mint a hall; senki sem tudja, mikor szletik meg, s mikor hal meg. Az elbbi csak jval a megtrtnte utn tudatosul az emberben, az utbbi esetben pedig ppen a tudata huny ki. Amennyire bizonytalan a szletse, annyira biztos a halla. Cicer tallan llaptotta meg: semmi sem bizonyosabb a hallnl, s semmi sem bizonytalanabb az idpontjnl.
Akrhogy is van, a hall az let tagadsa, ezrt az ember rmlettel, borzongssal fogadja az elkerlhetetlen bekvetkeztt, hiszen szereti az letet, de legfeljebb abban remnykedhet, hogy idben kitoldik. Olyan ember pedig nincs is, aki az evilgi halhatatlansgban remnykedne – a vallsos emberek is csak a tlvilgi letben hisznek. Az emberi lt mindig teljes, az elmls pedig brmikor bekvetkezhet, mgis gy tartjuk, az ember akkor ksz a hallra, amikor megrti, hogy a fldi lete vges, noha ez a mindennapjain nem vltoztat. Ezrt lltja hol trflkozva, hol tudlkosan, hol pedig hsknt, estenknt ppen a hall rnykban, hogy csak az mlt az letre, aki mindig ksz a hallra. A legblcsebbek, de lehet, hogy a kpmutatk is, gy lnek, mintha rkk lnnek, azonban k is biztosak benne, hogy brmely pillanatban meghalhatnak. Az ember bizonyos a hallban, s az rk letet s mindent, ami vgtelen, nem kpes felfogni, br nem llthatjuk, hogy nem is trekszik a megrtsre. De csak trekszik, mert minl modernebb vlik az emberi trsadalom, az egyn annl kevsb kvetheti a sajt jzan rtelmt, termszetes rzelmeit s sztneit, mivel akaratn kvl mintegy beprogramozott letmdra knyszerl, s jogos krdseire csak hamis vlaszokat kap, ami a nagyon is rill agymoss elnevezst kapta. Illetktelenek az trendtl a gondolkodsig mindent kvlrl akarnak neki meghatrozni, rontva az lete minsgt, elidegentve t a termszettl. Az emberi civilizcival szembekerlt globalizci e tendencit mra a vgletekig felerstette, az rtelmes letet fenyegeti. Mindez azonban nem az embernek a gnjeiben rkltt tulajdonsgait, hanem csak a kulturlis viselkedst vltoztatja meg, azt is csak tmenetileg s messze nem mindenki esetben, ezrt csak id krdse, hogy az emberi rtelem ebbl a kzdelembl is gyztesen kerljn ki.
Az emberben kiolthatatlan sztn munkl, hogy elrelssa a jvt, megismerje a sajt sorst, de az lete vlna kibrhatatlann, ha ez sikerlne neki. Meg kell elgednie azzal, hogy egyedl a hallban lehet biztos. s bizonyos letkor eltelte utn az emberek jelents rsze, tudata alatt taln mindenki, mr egyenesen kvncsi is r, hogy milyen az a hall. Mint mindent az letben, szeretn ezt is tlni, hogy megismerhesse, pedig jl tudja, az letbe bele lehet halni, de a hallt nem lehet tlni. Mgis, a lehetetlent akarva, gy szeretn meglni, hogy tllje, s lmnyknt maradjon meg benne. De amikor eljn az id ("megrett" a hallra, "eljtt az rja", halljuk), mr nem tudja meg, hogy milyen, hiszen a hall az letbe kerl. Mire tli, mr nem l. Elhomlyosul emlkezettel s rzkekkel megtapasztalja ugyan a hall kzeledtt, az utols esemnyt az letben, amikor itt sincs mr, s ott sincs mg, de valjban mr nincs tudatban annak, ami vele s krltte trtnik. Tapasztalatairl nmagnak sem tud mr szmot adni. Egyszeren csak megtrtnik a halla, s ezzel elmlik.
Azaz, mgsem mlik el, mert br az let kihunyta visszafordthatatlan folyamat, a teste, az letet s tudatot hordoz anyag, a hall pillanatban visszavltozik egyszer anyagg, hogy majd bonyolult ttttelek tjn valamilyen formban jabb s jabb let alkotelemv vljon. Az ember, teht, a halllal vlik halhatatlann. Ebben az rtelemben van let a fldi let, azaz a hall utn, s feltehetleg nem is ez az els, de biztos, hogy nem az utols talakuls. Tudjuk, a mennyisg egy ponton minsgbe csap t, de a hall pillanatban ez is megfordul: az let nagyszer s vltozatos minsge egyszer anyagi mennyisgbe csap vissza. "Isa por i homu vogmuk".
Hov, mirt is sietnk, rohanunk ht annyira nha-nha, vagy taln tl sokszor is az letben, radsul ml dolgok utn, mikor gyis elkerlhetetlenl s mindig idben odarnk a hallhoz.
Az ember tudatban van mindennek, mgis a lelke legmlyn remny l a msvilgi rkletben, s ez tkrzdik a hitben, a vallsi tanokban, miszerint a hallval a vgtelen letbe lp t: mennyorszg, nirvna, pokol, s a sron tli let ms formi. Mita az ember elkezdett gondolkodni, mindig felttelezett nmaga felett egy magasabb rend lnyt, ert, hatalmat – br e hite a tudomnyok haladsval mintha cskkenne – ez azonban nem vallsi krds, hanem a gnjeibe van kdolva. A hit lnyege a bizonytalansgban, a bizonythatatlansgban van. Ezrt taln nem abszurdits gy vlekedni, hogy ha a hit trgya, mondjuk a mennyorszg, megismerhetv vlna, vagy az Isten megjelenne, azaz bizonyoss vlna, a hit elveszten az rtelmt. A hit nem alapulhat bizonyossgokon, mert akkor mr nem hit. A hit az, amiben csak hinni lehet – akr irracionlisan is. Ezrt a valls formjban megjelen hit szerept tbbflekppen tlik meg. Vitathatatlan azonban, hogy sem a vilg, sem a ltnk nmagval, vagy nmagbl nem magyarzhat, ezrt rajtuk kvl ll okokat keresnk. E krlmny trvnyszeren alaktotta ki a hitet. Korltozott rtelmnk s tudsunk mellett, s emberi gyarlsgunkban nem tehetnk mst, mint hinni a vallsi tantsokban, vagy a termszettudomnyos magyarzatokban. Avagy mindkettben. Ugyanis mindkett olyasvalamit akar megrteni s megrtetni, amit az egsz emberisg nem, vagy mg nem elgg rt. A valls azzal segtheti az emberi letet, ha nem vonja el a figyelmet a vals vilgtl, amelyben az embernek le kell lnie az lett, a vilgi lt pedig azzal, ha tiszteletben tartja, hogy millik hisznek a llekben, s a halhatatlansgban. Az is tagadhatatlan, hogy a valls keresteti az emberrel az let rtelmt s ert, erklcsi tartst ad neki, ami a mai lazul, a szellemi-testi korcsosulst kultivl kzletnkben hihetetlenl fontos. St, a nemzet testrl trtnelmileg leszaktott kisebbsgek letben a valls nemzetfenntart szerepet is kaphat. Ne vessnk ht el meggondolatlanul, vagy elfogultan az emberi trtnelemben kialakult rtkeket, hanem prbljunk mindent napjaink, letnk szolglatba lltani.
Legyen hv – aki gy tartja, hogy a llek lt testet – vagy hitetlen – aki gy gondolja, hogy a test kel tudatra – az ember szmra a lt rtelme maga a lt, a lenni rtelme a lenni. Az ember pedig az, ami az lettja, amit elrt s alkotott, s rkl hagyott embertrsaira, s amit a hall sem tud meg nem trtntt tenni.
***
Az ember legkzvetlenebbl a hallakor kapcsoldik az ltala felfoghatatlan vgtelenhez, hiszen nmaga vgesbl vgtelenn alakul, s e pillanattl kezdve, mint anyag rkk ltezik, mivel a hall az anyag ltnek egyik mdja. – Ennek a tudata azonban az letben egyltaln nem nyugtatja meg. – Klnsen annak ismeretben, hogy a holt s az l anyag kmiai sszettele (teht az emberi test mintegy 60%-t kitev vz melletti anyagok) igen-igen hasonlt: szn, hidrogn, nitrogn, oxign, foszfor s kn klnbz vegyletei, stb. Megoldhatatlan ellentmondsnak tallja, hogy ez az lettelen anyag a Fldn nem regszik, st halhatatlan, ppen azrt, mert lettelen, de mgis rk; az l anyag meg regszik, st haland, ppen azrt mert l, de mgis vges. Pedig az ember nemcsak fordtva szeretn, hanem lpeget is ebben az irnyban. Anyagismerete olyan fokra fejldtt, hogy az lettelen anyagokbl ellltott bonyolult szerkezetekkel mr kpes elhagyni mg a Fldet is, az rt kutatja, kezd tartani a sajtmaga ltal ellltott mestersges intelligencitl, s az ltala a holt anyagbl alkotott robotok tudatra bredst, lzadst vizionlja. A vilgegyetemben ez mg bonyolultabb: az lettelennek tekintett anyag s antianyag klnbz alakzatai ismeretlen ervel vonzzk, tasztjk, szlik, megsemmistik, elnyelik egymst, mintha csak lnnek; a megjelensi formk mintha ott is vgesek lennnek, csak maga az anyag rk. Mi a Fldn gy tudjuk, hogy az anyag nem vsz el, csak talakul, de a tudomnyos kutatsok szerint, amikor az rben az anyag az antianyag prjval tallkozik, mindkett megsemmisl. – A Fldn az ember formjban letre s tudatra kelt anyag, klnbz trsadalmi alakzatokba tmrlve, mondvacsinlt rgyekkel, rosszul felfogott rdekbl, szintn kpes irthadjratot folytatni egyms ellen, s ez a mai modern fegyverek birtokban ugyancsak klcsns megsemmislssel jrhat.
Az emberi agy felfogkpessge folyamatosan fejldik, de mg korltolt, s mintha le lenne blokkolva, vagy valaki/valami meghatrozn, mire s mire nem val. A vgtelen felfogsra nyilvnvalan nem val. Einstein sajtosan kttte ssze a kettt: ''Kt dolog vgtelen: az emberi butasg s a vilgegyetem, br az utbbiban nem vagyok biztos'' – jelentette ki. Az evolci ismeretben azonban megkockztathatjuk azt a felttelezst, hogy taln mgis inkbb fordtva van: az emberi butasg mindenkppen vges, lvn, hogy maga az ember vges, a vilgegyetem azonban lehet vgtelen. Agyunk jelenlegi korltolt llapotra vonatkoz magyarzatok kt csoportba sorolhatak. Az embert teremt felsbb lny blokkolja az agyunkat, hogy az rtelmnk ne kzelthesse meg az vt. De ha van felsbb lny, akkor t felteheten egy hozz kpest mg felsbb lny teremtette, azt pedig egy mg annl is felsbb lny s gy tovbb, vgtelenl. Itt teht eljutunk ugyan a vgtelenhez, de ez az t nem vezet el bennnket a megrtshez. Marad a msik, nevezzk materialista felfogsnak. Az agyunk mg nem fejldtt odig, hogy kpes legyen felfogni a vgtelen idt s trsget, de ebben az irnyban fejldik, s ha az lltlag llandan tgul vilgrt jobban megismerjk, tgulhat az rtelmnk is. Pedig a vgtelen csrjban mr l bennnk, hiszen az agyunk vgtelen szm feladat elltsra kpes, a benne szlet gondolatok s kpzetek vgtelenek, mi magunk azonban csak vges feladatokat tudunk megszabni a rszre. – Fejletlenebb lennnk, mint az agyunk? Termszetesen nem, hiszen a tudatunk mi magunk vagyunk; az ego az egsz biolgiai s szellemi ember egyttvve, elklnthetetlenl, amg csak l. Funkcionlisan s gondolatilag azonban mgis sztvlaszthatak: senki nem kpes ugyanis fiziolgiailag pontosan megvlaszolni, hogy ha az ember rt, vagy nem rt valamit, akkor azt ki rti, vagy nem rti: , vagy az agya? – Legfeljebb rtelmetlen vgtelen feladattal tudnnk megbzni agyunkat, mondjuk, hogy egytl kezdve szmoljon a vgtelenig. Ez, persze, lehetetlen, hiszen a vgtelenig nem lehet szmolni, csak a vgtelenhez kzeledve, vagy tle tvolodva, de soha el nem rve. A vgtelen szm feladatvgz kpessg s a vgtelenig szmols azonban hamis vgtelen. Ugyanis nmaga e feladatokat ellt agy vges, azaz e vgtelennek tn feladatokat csak a hall pillanatig kpes folytatni, amikoris az elmlsban elszr tallkozik a vals vgtelennel. Feltve, hogy az egyltaln ltezik.
Bizonytott tny, hogy az agyunk sokkal tbbre kpes, mint amennyire kihasznljuk, s mint amennyit ma tudunk rla. Emberi szerveket mr knnyedn tltet, s ha engednnk, mr klnozni is tudna bennnket, vagy akr sajtmagt. Az egyik legcsodlatosabb kpessge, hogy ha elegend ideje van a tprengsre, a legegyszerbb trgyat, vagy krdst is hihetetlenl bonyolultt tudja tenni. Ennek azonban objektv oka van: alaposan vizsglva, a trgyak s a krdsek tnyleg bonyolultak, csak a mindennapi letben tsiklunk rajtuk. Ha pedig eleve bonyolult trsadalmi krdsrl van sz, a dolgok mlyre hatol gondolkods mg a tettet is ellehetetlentheti. – A mostani kormnykoalci azonban nem ezrt cselekszik gondolkods nlkl. S ha mr a gondolkodsnl tartunk, joggal elszrnylkdhetnk rajta, hogy az egyik letre s tudatra kelt anyag mg a gondolkodst is meg akarja tiltani a msik letre s tudatra kelt anyagnak, mert veszlyesnek tartja nmagra nzve. Azt szeretn, hogy annak az agyval is gondolkodjon, ezrt gylletbeszdnek nyilvntja a gondolatait, st mg trvnyt is akar hozni ellene, ahogy ezt nlunk az letet s tudatot hordoz anyag egy jl meghatrozhat csoportja mr rgen napirendre szeretn tzni.
Az agy rejtlyes, csodlatos, a tudomnyos ismereteinken messze tllp, mondhatni misztikus kpessgekkel rendelkezik. l anyagainak bonyolult egyttese otthont ad a nem anyagi termszetnek tekintett rzseknek, vgyaknak, elkpze-lseknek, szndkoknak, hatalomra trekvsnek, gondolatoknak, teht az ntuda-tunknak. (A gondolatok nem anyagi termszetek? – villan be a krdjel. A tudomny bizonytja, hogy a gondolkods az agysejtek kztti elektrokmiai aktivits. Ennek alapjn llthatjuk-e, hogy nem anyagi termszet, hiszen anyag nlkl nem menne vgbe. Msrszt viszont a tudatot bizonyosan nem lehet mg a legbonyolultabb elektrokmiai folyamatra sem leszkteni. Ahhoz mg kell valami olyasmi, amit az ember, sajtmagban, mg csak ezutn fog megismerni.) Az agy egy kis kozmosz, s egy kis Teremt! Szzval s knnyedn vgez olyan feladatokat, amelyekrl nem is tudunk, st a tragdink lenne, ha bele tudnnk szlni. Az ember a kt kezvel csak valamibl tud valamit teremteni, az agya azonban a semmibl is el tud lltani valamit. Meg tud jelenteni elttnk valst s valtlant egyarnt. Kpes visszafel haladni az idben. El tudja kpzelni a kr lehetetlennek tartott ngyszgestst s fordtva. Teljes lethsggel fel tudja idzni az ember rg eltvozott kedves halottai kpt, meg tudja eleventeni az ember eltt a sajt tkrkpt, mintegy kvlrl lttatva nmagt, gondolatilag egy pillanat alatt el tud jutni brhov, mondjuk a Marsra, s el tudja kpzelni a sohasem ltott marslakt, aki a fejn jr s az rzkszervei az gnek mered lbain vannak, vagy brmi mst! Ki, vagy mi zi vele, vagy az emberrel ezt a rmt jtkot?
Az agyunk teht a mink is – hiszen mi is tudjuk dolgoztatni, gondolkodsra knyszerteni – meg nem is – akaratunktl fggetlenl is mkdik, vagy mkdteti valaki, vagy valami. ural minket, vagy ms uralja t, s rajta keresztl minket. Mintha az agy kzvett is lenne, s a segtsgvel r lennnk kapcsolva egy hatalmas kozmikus tudatra. Van aki e misztikus felettes er mgtt a termszetet sejti, van, aki az Istenben megszemlyestett felsbb lnyt.
Lehet, hogy a vilg tkletesen el van rendezve, csak a kis kozmoszunkkal egytt mi vagyunk benne tkletlenek, ezrt nem is rtjk kellen. Hiszen ma mg nem tudjuk felfogni, volt-e a vilgegyetemnek kezdete, s lesz-e vge, ezrt rmondjuk, hogy rk. De biztos-e, hogy amit rknek tartunk, annak nem volt kezdete s nem lesz vge? A vgtelent tagadva, azt sem felttelezhetjk, hogy a vilgegyetemnek valahol vge van. Mert onnan tovbb mi van, s az a valami, ami nyilvn valami rfle, mr nem rsze a vilgmindensgnek? Dehogynem! Viszont az r sem ms, mint az idben s trben vgtelen semmi, amiben helyenknt azrt akad valami. De ha idben s trben ltezik, akkor az a semmi is valami! Annak a tudatba nem rlnk bele, hogy az elmls pillanatban mindent elvesztnk, amirt az letnkben kzdttnk; ha azonban mlyen belegondolunk a vgtelen problmakrbe, abba bele lehet rlni, hiszen a jelenlegi korltolt, vagy leblokkolt agykapacitsunkkal valami olyasmit akarnnk megrteni, ami teljesen ismeretlen dimenzikban ltezik, ha ltezik, s ha ott, ahol ltezik, van egyltaln brmifle dimenzi. A lehetsges s a lehetetlen elklnthetetlensgbl nem vletlenl szlettek olyan, taln cfolatra sem rdemes elmletek, hogy az let csak a kpzelet szlemnye; nincs vilgegyetem, s nem l benne senki, s amit valsgnak hisznk, nem is ltezik. Ezekre vlasz a Cogito ergo sum. – Ennek ellentte pedig, ha valaki azt kpzeli, hogy a vilg kzepe. "Jzan fejjel nehz bolondnak lenni" – rta Veres Pter, de akadnak, akik nem htrlnak meg e nehzsg eltt. Mg ha figyelmetlenl is nzzk mostanban a hradt, knnyen rjvnk, hogy ilyen szemlyeket mi is ismernk. Igen, k azok, akik ha megszlalnak, vagy tveszmt hirdetnek, vagy hazudnak.
A vges s a vgtelen nyilvn egymst felttelez egysgben ltezik, annak ellenre, hogy gy tudjuk, let s hall csak a vgesben ltezik, a vgtelenben nem. A vgtelen, ha mgis lenne tudata, kpes felfogni a vgest. Ha nincs tudata, akkor mg azt sem tudja nmagrl, hogy ltezik, gy azt sem, hogy vgtelen. Csak van. Kizrlag mi gondoljuk rla, hogy ltezik, s llandan vltozik. Gondoljuk, mert a vgtelent sem felfogni, sem tagadni, sem bizonytani nem tudjuk, inkbb csak hisznk benne. Mg az is lehet, hogy csak a mi elmletnkben ltezik, hiszen nevet is mi adtunk neki, s a fogalmt is mi magunk alkottuk meg, csak azt a szmunkra megismerhetetlent, amit gondolunk, hogy takar, nem tudjuk felfogni. De azrt mr ragozzuk is: a filozfia ismer transzcendens s intranszcendens vgtelent, az informatika valsgos s virtulis vgtelent, a matematika pedig gy tesz, mintha a vgtelennel lehetne osztani-szorozni, s nem zavarja, hogy ettl az sszeg nem vltozik. A reltudomnyok ismernek befel irnyul, intenzv, s kifel irnyul, extenzv vgtelent. Az egzakt tudomnyok azonban egyre inkbb bizonytjk, hogy nincs vgtelen, legalbbis intenzv vgtelen. Pl. a hmrsklet nem nvelhet, vagy cskkenthet vgtelenl, hanem megll az abszolt fokoknl, s eljutottak olyan piciny idintervallumhoz is, amely tovbb mr nem oszthat. De ha intenzv vgtelen nincs, akkor nehz felttelezni, hogy extenzv viszont van, azaz hogy a vilgegyetem vgtelen. Ltszlag ezt tmasztja al az a tny is, hogy llandan tgul; a vgtelen ugyanis, ha tnylegesen vgtelen, nem tudhat tgulni, mert nincs hova. Erre csak a csak a vges kpes, mert van hova. E tudomnyos felfedezsek, megllaptsok horderejt nem lehet vitatni, de azrt tegyk hozz, hogy ezek fleg a jelenlegi ismereteinkre s a fldi viszonyokra vonatkoznak.
A vilgegyetem vges voltt llt tudsok azt is kiszmtottk, hogy a vilgegyetem sszettele 4% kznsges anyag 23% ismeretlen eredet stt anyag, s 73%-a stt energia, s hogy az rzkelhet vilgegyetem 1079 szm atombl ll (az emberi agy 1011 idegsejtbl – a klnbsg nem is olyan ijeszt, mint gondolhattuk volna; tnyleg egy kis kozmosz hordozi vagyunk). Szmtsuk matematikailag nyilvn levezethet, lltsuk lehet hogy logikus, mg az is lehet, hogy az eredmny helyes, csak fel nem foghat. De a trtnelem folyamn az egyes korok modern tudomnya sokszor adott olyan vlaszokat, amelyek felfogsa s elfogadsa hossz idt kvetelt. Lehet, hogy ezttal is ez trtnik.
Akrhogy is, de a vgtelen eleve elvont fogalmnak megalkotsa az els lps volt a megismerse s a megrtse fel. Ha valban ltezik, addig mgsem lesznk kpesek felfogni, amg az rtelmnk a vges foglya marad. Ezrt a fogalom megalkotsa, br az emberi civilizci fontos eredmnye, nmagban nem segti el a vilgegyetem megrtst. De az ember "alkotta meg" a Tejutat, a Gncl-szekeret, s a tbbi csillagkpet is; a vilgegyetemnek fogalma sincs rla, hogy neki van Tejtja s Gncl-szekere. A vgtelen a vals, vagy felttelezett ltezsnek a nehzsgi erejvel mgis meghatroz minden vgest, belertve a vgtelen kapacits, de a vgtelen felfogsra mgis kptelen emberi agyat. Ceterum censeo, az emberi rtelem szmra a vilgegyetem felfoghatatlan vgtelensgnl csak egyetlen mg inkbb felfoghatatlanabb dolog van; az hogy a vilgegyetem vges.
Mindebbl majdhogynem arra a baljs kvetkeztetsre juthatnnk, hogy semmi sem bizonyos, minden lehetsges s mindennek az ellenkezje is. – A mai magyar kzletre ez mindenkppen ll. – Elsre a tudomny szempontjbl is ijeszten hangzik, mgis belenyugodhatunk; ugyanis, ha semmi sem bizonyos, akkor az sem bizonyos, hogy semmi sem bizonyos, teht ltezik a bizonyos, csak meg kell tallnunk. s ez a bizonyos az ember szmra nem lehet ms, mint az let rtelme; amit kapunk tle, s amit adunk neki. Annak a beltsa, hogy a kzdelem, az ldozat, a sikerek s a kudarcok nem kiltstalann, hanem rtelmess teszik az letet; az ember szntelen cselekv s alkot trekvse arra, hogy a lthatrt kiszlestse – a vilgegyetemben is – a most eluralkodott mindent flreviv, rtelmetlen s cltalan nmegvalsts, kicsinyessg, nzs, agresszi s manipulci helyett. Ez az let, de egyben a hall rtelme is, hiszen az ember nem kpes elvlasztani ket egymstl.
Fejezzk be azzal, amivel kapcsolatban csak exponencilisan nvekv krdjeleket tudunk sorolni, mert senki sem tudja rjuk a vlaszt, s azt sem tudhatjuk, megtudja-e egyszer valaki. Ok nlkl nincs okozat; a vilgmindensg okozat, de nem ismerjk az okt. Ezrt a legizgatbb megvlaszolatlan krds, hogy a trben s idben vgtelenknt felfogott vilgmindensg rk-e, vagy nem, hogyan s mirt jtt ltre, ki, vagy mi indtotta el a folyamatot, s mirt olyan formt lttt, ahogy ltjuk, mr amennyit ltunk belle, s fleg milyen tudati akarat, vagy termszeti trvnyszersgek szerint mkdik. A "hogyan" s a "mirt" minden krdsben valsznleg egyarnt fontos, de az ember inkbb a mirtre kvncsibb. A vilgmindensg a legbonyolultabb dolog, ami ltezik, de vgtelen szm egyszersd elemekbl tevdik ssze. Ha egyes elemeket megrtnk, kzelebb juthatunk az egsz megrtshez. Ezrt kutatjuk, mi volt elbb, az anyag, vagy az id? Kzlk az id problematikja tnik egyszerbbnek. A Fldn az let folyik, az id halad elre; ezrt gy gondolnnk, hogy a vilgegyetemben is nylvn telik az id, de nem tudjuk, milyen irnyban halad, ha ott ltezik egyltaln irny, mert a vgtelen trben a fldi koordintban szletett fogalmaknak megfelel realitsok biztosan nem lteznek.
Mi is ht az id, s hogyan jtt ltre, mirt van, hogy telik, mgsem cskken, vagy nvekszik, hanem – ha nem tvednk – lland? Madch tapinthatott r az igazsgra: "Nem az id halad, mi vltozunk"! Ez azt jelenti, hogy az anyag vltozik, nem az id mlik. Nem az id folyik a mltbl a jelenen t a jvbe, hanem az anyagi lt megy t szntelenl az egyik minsgi llapotbl a msikba. A vges anyagnak e vltozsokkal jr vgtelen ismtldse szli az idt az ember tudatban. Ennek okn az ember szmra a hallval meg is ll az id. Mindebbl kvetkeztethetnk arra, hogy az id, akrcsak az let s a hall, az emberhez, a vgeshez, a fldi koordintkhoz van ktve. Teht az idt is az ember tallta ki (s fldi krlmnyek kztt meg is van a szolglati szerepe), s a vgtelen vilgegyetemben nem ltezik, hiszen a vgtelent nem lehet sem idvel, sem mssal mrni, csak nmagval. Ebben az rtelemben a vilgegyetem rkkvalsga sem azt jelenti, hogy idben vgtelen, hanem hogy sem kezdete, sem vge nincs, hanem rk vltozsban van. Komoly tudomnyos munkk lltjk, hogy vilgegyetemben mindenkppen az anyag az elsdleges; az id fogalma ksbb jtt ltre, s csak az anyag megjelensi formi keletkezsnek s elmlsnak a fldi mrsre szolgl. Teht nem az id mri az anyagot, hanem az anyag az idt. Ezt azonban nem vagyunk kpesek sem bizonytani, sem cfolni; legfeljebb hinni, vagy ktelkedni tudunk ebben is, hiszen ma gy gondoljuk, hogy minden csak idben s trben ltezik. Az anyag, a jelenlegi elkpzelsnk szerint, feltehetleg nem jhetett ltre az idn s a tren kvl, hiszen magba srti mindkettt. Csakhogy gy van-e, s mindig gy volt-e? Az anyag elsbbsgnek s az id msodlagossgnak tant, vagy kpzett az is bizonytani ltszik, hogy a vilgegyetem rzkelhet anyagnak lltlagos ltrejttig, az srobbansig (A Nagy Bumm, amit a csillagszok "egy vgtelenl sszeprselt, vgtelen gravitcis ter s srsg pontbl kiindul, hirtelen energiarohamknt" fogalmaznak meg), "idben" mr visszajutottunk. Ha amit srobbansnak vlnk, tnyleg az volt. De vletlen, szksgszer, vagy tudatos volt, azaz mitl s fleg mirt robbant? Maga ez a felrobbant lettelen anyag hogyan (ha ott id nincs, akkor a mikor krds sem tehet fel) jtt ltre, illetve, ami az srobbanssal kezddtt, az "azeltt" nem volt? Az anyag lltlag az energia-sugrzsbl keletkezett, de honnan eredt a sugrzs, hiszen az is anyagi termszet. A robbans energija ma mg tgtja a vilgmindensget, de tudsok azt is elreltjk, hogy az energia az lland llapotvltozsa okn (fldi rtelemben: sokmillird v mlva) elfogy, a tr tovbb hl, a vilgmindensg tprdni kezd s sszeroppan, bekvetkezik a "Nagy Reccs".
Mg lnyegbevgbban fogalmazva: mindez vletlen, vagy trvnyszer, s fleg, ll-e mgtte valamilyen tudat? s a makacsul visszatr, az ember szmra a krdsek krdse: az lettelen anyag hogyan – nmaga, vagy a nagy ismeretlen segtsgvel – s mi clbl kelt letre s tudatra? Mert hogy letre s tudatra kelt, azaz ltezik, az a bizonyossgaink kz tartozik, hiszen mi magunk vagyunk az.
St Gbor
nyugalmazott nagykvet
(Havi Magyar Frum, 2007. november)
| |
|
|